פפואה ניו גיני – מה, גם שם אימא לא תבין אותי?
ניסיון להבין טוב יותר את גיל ההתבגרות בעזרת כלים אנתרופולוגיים, הצעה לשלושה מפגשים או יותר לשכבת כיתה ז'. תוך שימוש במושגי יסוד אנתרופולוגיים שיותאמו לגיל הילדים ויודגמו בעזרת שקופיות, מוצגים שונים כמו : פסלים, תכשיטים ועוד, נעסוק בסוגיות הקשורות לגיל בת/ בר המצווה וזאת במבט אוניברסאלי והצצה לתרבויות אחרות .
תקופת גיל ההתבגרות שהיא למעשה תקופת מעבר, קיימת במקומות שונים בעולם, לעיתים קל יותר להביט על עצמנו דרך מבט על ה"אחר", כאשר אנו מפרשים את המציאות הסובבת אותנו ומבינים את ההיגיון העומד מאחוריה קל לנו יותר לחיות בצורה הרמונית , במיוחד כאשר ישנה מציאות שבה ריבוי הגיונות.
אתנוצנטריות לדוגמה, כאשר אנו שמים את תרבותנו במרכז ודוחקים את הסובב אותנו, זה נכון ברמה הלאומית כמו גם במישור האישי, כאשר מודעים לכך ניתן להבין דברים רבים הקשורים לחיינו, הקשר- קונטקסט, במצב שבו דבר יוצא מהקשרו הוא מוזר, לא במקומו, בהתאם לזאת ההתנהגות כלפיו, הבנת ההקשר עוזרת להבין את פסיפס החיים, הבניה חברתית, אספקטים רבים בחיינו הם מובנים חברתית ע'י קביעת נורמות וגבולות חברתיים, החוצה אותם לסוטה יחשב, גבולות אלו אותם אנו מעצבים נתונים לשינויים בלתי פוסקים , זהו רב- שיח שלנו בו חלק, הוא משפיע עלינו ואנו משפיעים עליו, מודעות לכך מביאה ללקיחת אחריות , סמלים, לכל תרבות יש אוסף סמלים דרכם מועברים מסרים ובעזרתם נקבעות מוסכמות, לחלק מהסמלים חיים משל עצמם , אחרים יוחלפו על נקלה.
מה משמעותם? מדוע חשיבותם? מי חשוב יותר הסמל או מה שהוא מסמל?.
בסוף המפגש ניתן לבצע סדנא שבה הילדים יחשבו על יצירת טקס שיאפיין כל אחד ואחת תוך התייחסות לנלמד ושילוב צדדים אינדיבידואלים לצד חברתיים, דתיים ואחרים , את הטקס אפשר להגיש כהצעה אישית או קבוצתית והיא יכולה להוות עבודת סיכום המוגשת למרצה או למחנכת, יכולה להוות גם בסיס ליצירת טקס אלטרנטיבי המשתלב באירוע סיום או אירוע בר מצווה.
יחסים בין טבע לתרבות
יום של חוויה וגיבוש, מאז ומעולם השתמש האדם בטבע הסובב אותו לצרכיו, מזון ומחסה, יהיו דוגמה מאוד בסיסית לכך , אך הטבע מעורב בדרכים עמוקות יותר בתרבות האדם, הטבע מעצב מציאות חברתית. החברה האורבנית המודרנית התקבצה והתרחקה מהטבע במובן הקלאסי של המילה, אך, הקשר קיים בצורה זו או אחרת, לדוגמה דימוי הניתן לאדם שאוכל בצורה לא אסטטית, אוכל כחזיר, או אדם עקשן כפרד , ערום כנחש, כל אלו ואחרים נמצאים בשימוש למרות שרוב המשתמשים לא מכירים חיות אלו , לעיתים אפילו לא צפו בהן מעולם.
בין היתר במפגשנו נבקר בפפואה ניו גיני , מדינה השוכנת מצפון לאוסטרליה, על האי השני בגודלו בעולם שוכנים כ- 800 שבטים שונים הדוברים כמספר הזה שפות שונות, דבר המהווה כ- 20% מהשפות בעולם (!), המגוון התרבותי העצום והעובדה שרבים מהשבטים החלו לפגוש באדם המערבי הראשון לפני כ- 70 שנים יוצרת אפשרות נדירה לחברה שיחסיה עם הטבע הסובב הדוקים ביותר ושאינם נשענים על טכנולוגיה מפותחת, ללא גלגל וללא שימוש במתכות התפתחה מסורת של עיבוד אדמה הנפרסת על פני כ- 7,000 שנים.
הקרבה לטבע משפיעה על נושאים פונקציונליים ,אך לא רק, מודלים מהחי משפיעים על מבנה המשפחה, על סמלי סטטוס, על ריטואלים דתיים, טכסי בגרות , מעמד האישה ועוד. במפגשנו נתמקד במודל של מנהל/ת וסדר פנים ארגוני. בעזרת שקופיות נציץ לחלק מהנרטיבים המרכיבים תרבות זו, הרצאה חויתית זו תכלול רשמים ממסע בארץ זו.
לפרטים נוספים וקבלת הצעת מחיר אנא צור קשר.